tirsdag 10. november 2009

Drillo-ball

Nå satt jeg å så litt på Bakrommet på NRK, der de diskuterte Drillo fotball.

Først må jeg bare være tydelig på at jeg liker underholdende fotball. Når jeg spiller liker jeg at midtbanen er med og får ball. Altså ikke typisk Drillo fotball..
Men og ja det er et MEN her, jeg er også veldig opptatt av å vinne.
Etter 11 år på landslaget og da med deltakelse i flere mesterskap mener jeg å sitte med god erfaring, nok til å mene noe om det. Jeg er veldig fan av Rosenborg fotball og i mitt hode er det offensiv fotball med typisk 4-3-3 formasjon. Mange glemmer litt hvordan de egentlig så ut i storhetstiden ute i europa. De overraska mange med at de faktisk var aggressive i press, men de lå også lavt i 4-5-1. En ting jeg synes er viktig med disse to trenere og filosofier er deres TYDELIGHET.

Lars Bohinen sa at det er ikke utviklende for norsk fotball å bare slå langpasning. Han mente også at når de var gode hadde de egentlig gått i mot Drillo, de spilte mye på bakken spesielt når de slo England hjemme, San marino 10-0 o.l

En ting er at jeg synes ikke landslagsarenaen skal være et utviklingsområde. Se hvor vi er nå?!? Vi har prøvd et eller annet underholdende spill med Åge Hareide. Kanskje utviklende, men Gud å kjedelig. Og hva har fotball Norge fått igjen...?!?

På landslag når man har lite tid sammen må man ha tydelige retningslinjer. Defensiv struktur var det viktigste Drillo stod for. Har du trygghet og selvtillit kommer også de offensive kvalitetene frem. Derfor mener jeg at Norge under Drillo kunne være gode mot de dårlige også. Det var fortsatt de samme retningslinjene, men spillerne er trygge nok til å tenke mer selv og ta riktige avgjørelser.

På landsalget i år gikk vi igjennom en forvandling. Vi begynte med å ha ball masse selv. Dette er det for så vidt få av spillerne som er vant til i klubb fotball. Det er i hvertfall få lag som er gode til det. Frispillingen i vinter var vel egentlig lite vellyket, vi skapte lite mål og sjanser. Vi gav bort mye mål og sjanser....
Det er ikke gøy å spille kamp og føle at man har ingen anelse på hvor medspillere er og hva de kommer til å gjøre,det eneste man vet er at motstanderen kommer til score... ;)
Vi snudde dette.

Under preecampen fikk vi tydelige retningslinjer. Hvem skulle ha ball og vi var tydelige på hva vi var gode på. Det som jeg føler er en gjennganger i alle 11 årene på landslaget er at vi er best når vi kan ta fra motstanderen ball. Så gjennvinning var en mulighet til å angripe i EM også. Ut over i mesterskapet ble vi også bedre med ball, der min mening om at trygghet defensivt skapte dette.
Det er forferdelig å spille kamp og føle at man har ingen anelse på hvor medspillere er og hva de gjør, det eneste man vet er at motstanderen kommer til score.

Jeg synes ikke det er så galt å slå langt, hvis du er god på det du skal gjøre etterpå. Jeg synes det er riktig at Danmark , på herresiden, spiller typisk dansk og har ballen hele kampen. Alt er greit når du vinner. Hvis Norge kommer til mesterskap igjen på herresiden driter jeg i hvordan. Norsk fotball trenger å vinne litt igjen.

Hvordan ungdomslandslagene skal spille er derimot en helt annen diskusjon, for det mener jeg er en utviklingsarena!!!


_________________________________________________________
Alt i ett. Få Yahoo! Mail med adressekartotek, kalender og
notisblokk. http://no.mail.yahoo.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar