tirsdag 8. juni 2010

4 ÅR













I morgen blir Theodor 4 år. Ja det er sykt hvor fort tiden går og hvor stor han har blitt. For dere som har fulgt med her ser dere jo at han nå danser,synger, kler på seg selv og bestemmer i sitt eget liv. Siden vi flytta fra Norge har det skjedd mye utvikling, han er rett og slett blitt en 4 åring. Så da satte vi oss ned i dag og googlet litt om den alderen:

- 4-år är på många sätt en harmonisk ålder. Barnet är aktivt, nyfiket och roligt. Men runt 4 år kommer barnet in i en intensiv utvecklingsperiod och som vid all utveckling kan det också bli jobbigt. Det kan bli en kamp om makten hemma och till synes små motgångar kan göra barnet rasande. Nu är barnet inte lika lätt att avleda längre.

-Som forelder vil du nok ofte lure på hvordan du skal svare barnet, og om det i det hele tatt er mulig å svare. Spørsmål som "hvordan ser det ut inni magen til mauren?", "hvorfor er det mørkt om natta?" og "hva skjer med maten når vi svelger?" kan kanskje besvares ved fortelle det man vet med et enkelt språk. Å låne bøker om emnet kan også være lurt. I hvert fall skal ikke en 4-åring avfeies med et svar av typen "fordi det er sånn".

Ja det er noen utfordringer med en 4 åring. Theodor er for tiden "karate-kid", så du må alltid være forberedt for: iiiiiihaaaa! Der fikk du en fot i skinnleggen... og da må du ikke prøve å si at det kan gjøre vondt! For da... Står han som en furie, med armene i kors og veldig streng mine i ansiktet og sier:

- JEG bestemmer i mitt liv!!!

Men hva kan man si... Han er bare helt konge :) Jeg er utrolig stolt over alt han får til og hvor flink han er til å takle alle utfordringer han fikk med å flytte til USA, lære nytt språk, få nye venner, reise rundt på mange hoteller.
Noen ganger når han legger seg sier han: mamma, HVOR skal jeg i morra...?? Så det er vel ikke alltid like lett å være 4 år heller :)



Gratulerer med dagen, bestekompis!!!



2 kommentarer:

  1. Gratulere så mye med dagen som var i går Theodor. Jeg fikk ikke skrevet til deg i går da jeg var i Tyskland. Bente savner deg.
    Stor klem.

    SvarSlett
  2. Hærregun kor fin han e!!!!

    SvarSlett