onsdag 17. februar 2010

Papir arbeid

Snakk om å gjøre ting vanskelig! Hvis man skal flytte fra Norge, for en periode eller uansett... Så kan egentlig ingen hjelpe deg! Er ikke det flott ;)

Det er jo endel ting man må ta stilling til og gjøre før man skal reise. Jeg har jo ikke lyst til å gjøre noe ulovlig eller oppholde meg i USA uten forsikring for eksempel.
Så nå har vi søkt hjelp fra venner og bekjente, advokater,den Norske stat, sjømannskirka i San Fransisco... Ja you name it ;) Det som er litt gøy ( egentlig tragisk) er at de som skal hjelpe deg, ikke kan hjelpe deg!
NAV utland skal man ta kontakt med, der vet de ikke helt...
I begynnelsen av året sendte jeg inn en søknad og det tar bare ni uker før je kanskje får svar.. Skatteøst, de kan heller ikke svare. Vanskelig å si hva man gjør med skatten. Mest sannsynlig skatter man jo for lite i USA, så hvis man ikke gjør noe vil det vente en STOR baksmell!
Det virker som om at ingen flytter fra Norge, men det vet vi jo at ikke stemmer ;)
Så er det et lite flyttelass, hva gjør man da! Jo man må spørre venner og bekjente. Hvem vet om hva som må fortolles eller ikke...båt eller fly?!?
Så hvis noen skal flytte til USA en gang, ringe gjerne meg ;) jeg begynner å forstå "flytte-systemet".
Forsikring har jeg snart klart å knekke koden på, men uansett så er jeg forsikra i klubben. Å fy for noen skjemaer man må fylle ut!! Jeg kan ikke alle sykdommer og skader på engelsk medisinspråk så jeg måtte ringe en venn igjen.

Gratulerer til Aksel og Bjørgen, helt super kult at de fikk seg en medalje! Veldig fortjent!!!!

Ellers er jeg sur på "pressen". Åssen kan de gi en som havner langt ned på lista i OL så mye oppmerksomhet, når han i tillegg oppfører seg som en drittunge. Kan ikke si barneskirenn hvis du ikke stiller opp i motgang!
Uansett smøring på skia ;)


__________________________________________________
Bruker du Yahoo!?
Lei av spam? Yahoo! Mail har den beste spambeskyttelsen
http://no.mail.yahoo.com

2 kommentarer:

  1. godt sagt..ønsker dere lykke til! det ordner seg vettu.

    SvarSlett
  2. Utrolig hva du får til Solveig, du er ikke typen som gir deg. Lykke til. Kommer til å savne dere.
    Godt sagt vedr pressen.

    SvarSlett